Acne

Az acne a faggyúmirigyek krónikus gyulladásával járó gyakori betegség, mely elsősorban a faggyúmirigyekben gazdag területeken (arc, mellkas, hát felső része) jelentkezik. Enyhébb formában csak mitesszerek és kevés gyulladásos pattanás látható, súlyosabb formában több a gyulladt pattanás (acne papulosa), s van olyan forma is, ahol a fájdalmas gyulladásos göbök alakulnak ki, amik gyakran hegek hátrahagyásával gyógyulnak. A bőrbetegség kialakulásában számos tényező játszik szerepet. Köztük az egyik legfontosabb a genetikai meghatározottság (follicularis keratozis), és az androgének (férfihormonok) szerepe. Általában akkor jelennek meg az első pattanások, amikor elkezdődik a nemi hormonok termelődése, tehát a pubertás elején.

Az acne azonban nem csak a pubertáskorra jellemző, fiatal felnőtt kórban is kezdődhet, általában enyhébb vagy súlyosabb formában, de legtöbbször nehezebben kezelhető. A helyi terápia során alkalmazott hatóanyagot az alapján választjuk ki, hogy milyen tünetek uralják a klinikai képet. Ha a komedok (mitesszerek) vannak túlsúlyban, akkor az a fő cél, hogy segítsük a faggyú kijutását. Erre a faggyútermelést csökkentő, a hámlasztó és faggyúoldó szerek alkalmasak. Ha a komedók mellett gyulladt pattanások is vannak, akkor a fenti szereket antibakteriális hatásúakkal kell kiegészíteni. Bizonyos intenzív kozmetológiai kezelések is hatékonyan alkalmazhatók a mitesszeres arcbőr kezelésében, ilyen például a fizikai és/vagy kémiai hámlasztás. A külső kezelésre nem reagáló acneban, illetve, ha az arcon kívül a háton, a mellkason vagy a karokon is megjelennek a tünetek, indokolt a belső kezelés. Középsúlyos acne esetén gyakran alkalmazunk 2-3 hónapos szisztémás antibiotikus kezelést. Középsúlyos és súlyos acne (gyulladásos tünetek az arcon kívüli régiókban, illetve hegesedés esetén) esetén indokolt lehet az isotretinoin (szintetikus A-vitamin származék) alkalmazása.

A gyógyszer alkalmazási módját, idejét, ill. a lehetséges mellékhatások kialakulását szakorvossal meg kell konzultálni! Ha intenzív gyulladással jár az acne,vagy hónapokig fennáll gyakran hegek hátrahagyásával gyógyul. Az acnes hegek kezelésében hatékony lehet a dermabrázio vagy a kémiai hámlasztás, ill. a dermaroller kezelés. A rosacea egy igen gyakori, multifaktoriális, elsősorban az arcot érintő, krónikus bőrbetegség. Előfordulási gyakorisága az életkor előrehaladtával nő, leggyakrabban 30-50 éves kor között jelentkezik. Tapasztalataink szerint a nők gyakrabban fordulnak orvoshoz tüneteikkel, a férfiaknál pedig általában súlyosabb tüneteket produkál a betegség.