Atópiás dermatitis

Veleszületett atopiás (atopia: öröklött készség az allergiás reakciók kialakulására) hajlam alapján kifejlődő, multifaktoriális módon öröklődő, gyakori, recidiváló krónikus bőrgyulladás, melyet a viszketés és a száraz bőr jellemez. A betegség az esetek egy részében magas IgE szinttel jár, ill. egyéb allergiás betegségekkel (rhinitis, asthma, ételallergia, urticaria) kombináltan jelentkezik. Utóbbi 30 évben előfordulási gyakorisága 2-3x-ra nőtt. Európában a gyermekek 10-20 %-át érinti, Magyarországon 17%, (0,73 % Tanzániában, 23% Norvégiában). Gyerekek 10-17%-át, felnőtt populáció 1%-át érinti.

A betegség klinikai tüneteit a sokszínűség jellemzi. Lefolyása sokszor kiszámíthatatlan. Általában újszülött vagy csecsemőkorban kezdődik. Tizenéves korra a betegek fele kinőheti a betegséget, és közel 30%-nál felnőttkori ekzemaként időnként újra jelentkezhet. Provokáló faktorok lehetnek : irritáló kemikáliák, gyapjú, tartós mechanikai ingerek, klimatikus viszonyok változása, pszichés tényezők, fertőzések, hormonális tényezők és különböző allergének.

Atopiás dermatitis kezelése

Hosszantartó nehéz feladat. Egyénre szabott kell legyen, mindig a klinikai tüneteknek, a beteg életkorának és a tünetek elhelyezkedésének megfelelően szükséges a megfelelő terápia kiválasztása!

Tradicionális kezelés

1. hidratáló kezelés
  2. lokális gyulladáscsökkentők (szteroid, immunmodulánsok)
  3. szisztémás antihisztamin

Kiegészítő kezelés

1. fényterápia
  2. pszichoterápia
  3. alternatív terápiák

Gondozás, felvilágosítás, prevenció

Néhány jó tanács atopiás dermatitisben:

• Fürdés helyett zuhanyozzon a gyermek!
  • Használjon fürdőolajat, fürdőkrémet szappan helyett!
  • Kerülje a forró vizet, és csak rövid ideig mosakodjon!
  • Használjon rendszeresen testápolót különösen fürdés és uszoda után!
  • Tanácsoljuk a körmök rövidre vágását!

Kerülje a gyapjú és műszálas ruhákat, érdemes csak pamut ruhát és harisnyát viselni! Allergén mentes környezet biztosítása (tollpárna, szőrös plüssállatok kerülése, párásítsuk télen a fűtött lakást!) Célszerű olyan sportot választani, ami nem jelent megterhelést a száraz bőrének (poros hely, izzadás, klóros víz ne!). Pszichés nyugalom biztosítása, kiegyensúlyozott szülő-gyermek kapcsolat. A gyerek ne érezze, hogy Ő teher!