Tini bőrgyógyászat

A tinédzserek legjellemzőbb bőrproblémáira többféle megoldás létezik, de hogy kinek mi a hatásos, az egyéntől függ. Az orvosi konzultáció során a bőrtípus meghatározása, a diagnózis felállítása a célzott kezelés részletes átbeszélése történik.

A serdülőkor sok szempontból nehéz. A tomboló hormonok nem csak a szülők, hanem a tinik életére, érzelmi világára és persze a bőrére is befolyással vannak. A megfelelően és időben kezelt bőrprobléma nem hagy maradandó nyomokat az arcon. A kamaszok két leggyakoribb problémája a pattanás (akne) illetve a fokozott szőrnövekedés.

Pattanások, acne

A tinédzser egyik legádázabb ellensége a pattanás, amivel a serdülők 90%-a küzd különböző súlyosságú formában (enyhe, közép súlyos, súlyos). A tünetek bizonytalanná, zárkózottá tehetik a fiatalokat. A pattanás nem válogat nemek közt: fiúk és lányok bőrén egyaránt előfordulhat. A probléma a faggyúmirigyekben gazdag területeken alakulhat ki, így leggyakrabban az arc, a hát felső része, a dekoltázs bőre érintett. A kialakulásában több tényező is szerepet játszik, elsősorban hormonális behatás, de nem hagyható figyelmen kívül a családi hajlam, az étkezés, a stressz és a hőhatás sem. Számtalan gyógyszer mellékhatására is gondolnunk kell acne megjelenése esetén. Az elmúlt 25 évben nemcsak lokálisan alkalmazható, hanem szájon át adható, belső kezelés is rendelkezésére áll a pattanások elleni küzdelemben, hogy a maradandó hegektől megmentsék a serdülőket. A terápiát a probléma súlyosságának megfelelően választjuk ki. Sok esetben komplex kezelést alkalmazunk, amelybe az étkezés megváltoztatása, az arc tisztítók cseréje, lokális vagy belső kezelés, az esetleges ásványi anyag (pl. cink) pótlás is beletartozhat.

Fokozott szőrnövekedés

A szőrzet típusa életkoronként más és más. Születéskor az egész bőrfelszínt finom piheszőr borítja. A pubertás után alakul ki az ún. terminális szőrzet, ami vastagabb, sötétebb, sűrűbb. Gyakori probléma az egész testre kiterjedő, nőkön családi halmozódást mutató, hormonális eltérés nélküli szőrnövekedés. A tüneteket gyógyszer ill. hormonkezelés is elindíthatja. A férfias típusú szőrösödést gyakran az androgén hormonok fokozott képződése okozza. A túlzott szőrnövekedés kezelése: amennyiben valamilyen alapbetegség áll a háttérben, akkor a kiváltó ok, célzott kezelés szükséges. Sok esetben fogamzásgátló tabletták szedése is szóba jön. Helyi kezelésként mechanikai epilálás, szőkítés, lézeres szőrtelenítés vagy IPL kezelés tartósan tünetmentessé teheti a fiatalokat.